.
- Tgr15 består av funksjoner for råmelksmottak og utleveringer. Det er totalt fem mottakslinjer, hvorav tre er for råmelk, en for fløte og en for myse. Alle mottakslinjer for råmelk og fløte er utstyrt med luftutskillere, dette kan du lese mer om her.
- Bilvask for tre biler.
- Det finnes tre linjer for utlastning, en for suppleringsmelk, en for fløte/søtmelk og en for Grensemelk/myseprodukt. Utlastningslinjene er også representert i de forskjellige tankgruppene, i tillegg til her i denne tankgruppen.
- Produkter
- Råmelk produkt fra produsent.
- Fløte produkt fra andre meierianlegg.
- Suppleringsmelk produkt til andre meierianlegg.
- Grensemelk/myseprodukt produkt til produsent.
- Tankgruppen har tre transportlinjer (L1, L2 og L3) for fylling av råmelktanker i Tgr10. L1, L2 og L3 er singelmeny.
- Tankgruppen har en transportlinje (L4) for fylling av fløtetanker i Tgr90. L4 er singelmeny og
- Tankgruppen har en transportlinje (L5) for fylling av returtanker i Tgr115. L5 er singelmeny.
- Bilvask, på tre separate kurser, er tilgjengelige her i gruppen, kursene styres av rå vaskestasjon i Tgr110.
- Tankgruppen har også tre transportlinjer (L45, L95 og L103) for utlevering. L45 transporterer ut Suppleringmelk fra Tgr45 til bil. L45 er dobbellinjemeny,
- L95 transporterer ut Fløte fra Tgr90 og Søtmelk fra Tgr40 (vha. L43) til bil. L95 er dobbellinjemeny, og
- L103 (ved hjelp av L105, L106 og L107) transporterer ut Grensemelk/myseprodukt til bil. Linje L105, L106 og L107 er dobbellinjemeny.

- Programfunksjonen er dokumentert i sw-filen, som også har en tilhørende innholdsfortegnelse i swi-filen.
- Flytskjema for denne tankgruppen finner du her.
- Se linjebeskrivelse for nærmere informasjon.
- Luftutskillere er små tanker som står på mottakslinjene. Denne har til funksjon å fjerne luft som måtte komme sammen med produktet fra bil. På denne måten unngås problemer med luftinnblanding i produkt samt at inntransporten går raskere.
- Luftutskilleren er utstyrt med nivåvarsel, lufteventil på toppen av tanken, samt en pumpe som kan starte og stoppe på kommando fra luftutskiller-programmet.
- Det finnes prosedyrer for produktoppfylling, utskylling og vask, men vi skal her ta for oss prosedyren for produksjon, den er slik:
- Sjåføren tilkobler bilen til mottakslinjen med fleksible slanger. Luftutskilleren er da tom fra forrige innlastning.
- Etter innmelding på linjen, se linjebeskrivelse, vil lufteventilen bli åpnet og melken begynne å renne ned på luftutskilleren fra bilen. Nivået i tanken begynne å stige og etter hvert får vi høynivå.
- Da vil lufteventilen stenge og pumpen starte.
- Tanken er da lukket og sugetrykket fra pumpen vil forplante seg opp i slangen mot bilen.
- Så lenge det ikke slippes luft inn i slangen fra bilen vil nivået være stabilt i luftutskillertanken og inntransporten fortsetter med maksimal kapasitet.
- Når det etter hvert slippers luft inn i slangen, oftest ved et av skottene på bilen går tomt før de andre, vil nivået i tanken reduseres. Når tanken får lavnivå stopper pumpen og lufteventilen åpner.
- Da vil luftutskillertanken etter hvert fylles og når høynivå nås, stenger lufteventilen og pumpen starter igjen.
- Dette vil gjentas et antall ganger inntil sjåføren stopper innleveringen eller at det har vært lavnivå i en maksimaltid (f.eks. 3 minutter).
- På denne måten vil en kunne transportere produktet inn på lagertank uten luftinnblanding i produktet.
- L1, L2 og L3 er råmelk mottakslinjer. Sjåføren legger inn opplysninger om sin bilrute og sitt bilnummer. Deretter kan en velge start på 0/1-knappen.
- .
- .
- .
- .
- .